PROFIL & INTERVIEW // BLAME

Tak milánkové, říkejte si co chcete, ale „majsta“ Blame je jeden z těch, bez kterých by se  drum´n´bass dostal do pěkných sr…ek. Když zalovíte v paměti, kolik producentů v tomhle teritoriu bere svou práci opravdu vážně, vyhýbá se povrchním a prvoplánovým záležitostem a snaží se neustále přicházet s něčím novým, ať to stojí co to stojí, k velké cifře se nedoberete. Conrad Shafie, jak se Blame civilně jmenuje, je navíc mnohem zajímavější chlapík, než by se na první pohled mohlo zdát.  


30. 5. 2003, publikoval redakce

Celá Blameova hudební historie začala před více než deseti lety, když na londýnské univerzitě narazil na spřízněnou duši Tonyho Justice. Netrvalo to dlouho a po jejich prvních společných experimentech v nahrávacím studiu Conrad přichází s prvním, monstrózním úspěchem – skladba „MUSIC TAKES YOU“ vydaná na značce MOVING SHADOW se vyhoupla na první místo dance chart a umístila se dokonce i v oficiální TOP40. Slušný rozjezd. Nemluvě o tom, že řada publikací mapující počátky taneční scény považuje právě tenhle track za zárodek stylu, kterému dnes říkáme drum´n´bass. Blame osobně  se ale s odstupem času vyjadřuje k tomuhle momentu negativně: "Jeden den sedím ve studiu a nahrávám pár nových samplů z kazety.. a pár měsíců nato ten samý track boduje v hudebních žebříčcích. Vzpomínám si, že jsem tehdy přemýšlel o tom, jak jednoduché je udělat muziku, která by zabodovala. Úplně mě to rozhodilo!“ 

Kritika mu vychválila ještě další singl u „shadowáků“ „ALARM NEPTUNE“ a pak už nastal čas zvednout kotvy a najít si něco nového. V roce 96 se tak Conrad dostává k LTJ Bukemovi a jeho Good Looking Records. „Ocitl jsem se ve stádiu, kdy jsem všechno, co jsem chtěl udělat pro Moving Shadow, udělal a pátral jsem po něčem, kde bych mohl začít úplně na novo. Good Looking mi nabídli vydávání muziky bez potřeby jakýchkoli kompromisů a přesně tohle jsem hledal“. Blame se u nové „rodiny“ ani nestačil ohřát a už se stává díky svému originálnímu rukopisu ve skladbách jako „SOLITUDE“, „J-WALKING“ a „360?CLICK“ jedním z nejdůležitějších umělců kolem Bukema a mixuje druhý díl veleslavné kompilace LOGIC PROGRESSION. V tomhle období se výrazně projevuje jeho ujetost na jazzu. „Jazz se mi zalíbil natolik, že jsem na něm závislý. Mám pocit, že je to paralela k tomu, co se dnes děje s drum´n´bassem – učíme se hudební techniky a styly bez formálního vzdělávání, pak to šoupnem na vinyl a nakonec si to z něj ještě sami zahrajem.“ 

Skladby „CUBAN LYNX/SOLITUDE“ odstartovaly Conradův vlastní label 720 DEGREES, na kterém se vedle samotného šéfa realizovaly projekty Odyssey, Seba, Future Engineers, Parkan a spousta dalších. „720 vyjadřuje můj názor na drum´n´bass. Chci dát šanci všem těm, kdo dělají muziku vážně, bez toho, aby se cíleně přizpůsobovali nějakým kategoriím za účelem prodejnosti desek. Pohybuju se na scéně už dlouho a zažil jsem spoustu věcí.. Ale pro mě jsou nejdůležitější inovátoři, kteří lámou bariéry a překračují hranice ve své muzice,“ vysvětluje Blame a pokračuje: „Když si vezmeš desku ze 720, víš co ti nabídne. Bude to mít taneční potenciál, bude to zajímavé a podnítí to něco v tvé hlavě. A nikdy netušíš, co bude následovat.“ Conradova slova potvrdila mixovaná kompilace z roku 1999 „TWO REVOLUTIONS“ – 2CD spojující starý, současný a budoucí materiál od nových i zavedených tváří. „Od té doby co jsem rozjel label, jsem tohle chtěl udělat. Jsou dvě cesty, kterými se můžeš dívat na muziku – minulost a budoucnost. A pro mě tohle TWO REVOLUTIONS prezentuje.“ 

Blameovu všestrannost odráží následně vydané EP „BETWEEN WORLDS“ – kolekce inspirativních tracků všemožných směrů a vlivů, která obsahuje jak ¾ experimentální úlet „BETWEEN WORLDS“ a najazzlou „ALTERED COURSE“, tak divokou, robotickou jazdu „MECHANISM“, jež odkryla novou tvář Conradova vydavatelství. „Chtěl bych na 720 vydat co nejvíc tracků jako je tenhle. Překračuje hranice mezi muzikálnějšími styly drum´n´bassu a husťárnami. Budoucnost vidím v téhle mnohostrannosti.“
V letech 2000 a 2001 Blame tráví většinu času ve studiu přípravou svého prvního autorského alba „INTO THE VOID“ (vyšlo na Good Looking). Ve stejné době o sobě dává vědět ípíčky „SIGMA“ a „FIRESTORM“, kde opět překvapil. „Drum´n´bass je nejfuturističtější, nadčasová muzika na této planetě. Urazil velký kus cesty v relativně krátkém čase a můj zvuk se vyvíjel souběžně s touhle cestou. Taky, kdykoli pracuju na tracku, zobrazuju si ho ve vizuální sféře. Dává to muzice rozměr, který umožňuje posluchači nahlédnout do rámce tvého myšlení.“
To jsou věci, co? S tímhle přístupem k muzice se není čemu divit, že Blamova hudba je tak inteligentní a vždy o krok napřed. A teď, když opustil Good Looking a začal se naplno věnovat 720, začíná nová kapitola pro oba – jeho hudbu i jeho label. „Drum´n´bass je součást mého života. Jsem momentálně tam, kde chci zůstat co nejdéle to půjde. Přesně o tomhle to mám.“

Co dodat? Snad jen to, že nedávno vyšlo na 720 DEGREES luxusní remixové EP „DRAGONSWORD“, na němž se podíleli kromě Blamea například Polar a Seba, a Blameovo sólové EP „ASYLUM“ se v distribucích objeví co nevidět. A ještě, že Blame je tak zajímavý DJ, že se z něj 27. června na Open Air Fieldu všichni vokotíme. Check it out! 
http://www.breakbeat.co.uk/…djmixes.html 

Tvůj vysněný open air?
Myslím, že by to byl mix mojí nejoblíbenější hudby – olsdchool hip hop a electro vedle drum´n´bassu.

Tvůj nejhustší festivalový zážitek?
Hrál jsem před 5000 lidmi na festivalu v Dánsku a během mého setu začali opravovat gramce.. V jednu chvíli jsem hrál na čtyři gramce najednou, fakt šílený!

Na čem momentálně pracuješ?
Akorát jsem na turné po Americe, což je moc zábavný, a na hotelech strkám do laptopu nápady na nový tracky. Pracuju na novém Blame CD, které doufám vyjde na 720 Degrees.  

Co je vlastně u 720 nového?
Právě tam vychází moje nové EP „Asylum“, a další singl „The One/From This Planet“ by měl vyjít někdy kolem června (ukázky si můžete poslechnout na www.720-degrees.com). Labelu se daří dobře a hodně mě teď baví. 

Jako jeden z drum´n´bassových pionýrů jsi prožil celý vývoj téhle scény.. Na které časy nejraději vzpomínáš? A který moment byl pro tebe osobně nejdůležitější? 
Významná pro mě byla léta 95–96… Fabio ve Speedu a začátek Metalheadz měly na scény velký vliv.. Ale hodně se mi líbí i to, co probíhá v současnosti. Stále slýchávám nové tracky, které mě dokážou rozsekat.

Tvůj objev? 
Plex. Přišel odnikud se skvělým singlem na 720!

TOP5?
1. Klute – Lie, Cheat & Steal LP
2. Jonny L – Lets Roll
3. Blame – The One
4. Interactive – Far Away
5. Calibre – Brother

im cyber