PROFIL A INTERVIEW // PHOTEK

A poslední pozvánka na Planet Roxy je tady. Photekovo live vystoupení Do Or Die podpořené hip hopovými vokalisty Chocem Ti a Chiarou vzbuzuje spoustu otázek a očekávání. Jestli to bude aspoň z poloviny tak dobré, jako Photekovy desky, tak se máme na co těšit a Marilyn se může jít vycpat ;) Tak see ya zítra čmrndové..


20. 6. 2003, publikoval redakce

Photek, Special Forces, Aquarius.. Pod všemi těmito (a mnoha dalšími) pseudonymy se skrývá geniální hudebník a studiový mistr Rupert Parkers. Tohohle pána dnes obdivuje snad každý, kdo má hudební vkus. Nejenže nemá na drum´n´bassové scéně konkurenci co se zvuku a propracovanosti skladeb týče, ale zasloužený respekt si získal i jako producent housu, hip hopu a hudby k filmům. 

Na úplném začátku oslovil Ruperta stejně jako většinu slavných junglistů hip hop. Jako teenager si pak navíc oblíbil jazz a funk a chvíli se dokonce učil hrát na saxofon. „To bylo vlastně moje první setkání s muzikou, ale s tím, co dělám dnes, to mnoho společného nemá. Ve hře na ságo jsem se moc nevyvíjel – chtěl jsem spíš muziku vytvářet než jí jen interpretovat.“ V roce 1989 navštívil svojí první hard core party, zamiloval se do zvuku detroitského techna a bylo vymalováno. Nechal se zaměstnat v record shopu Roba Solomona, se kterým jako Origination nahráli první experimenty (např. „Make You Do Right/Out Of This World“), sám Parkers pak začal vydávat pod jménem Studio Pressure na Certificate 18.    

V roce 1994 rozjel Parkers Photek Records a stal se nedílnou součástí elity undergrou­ndového drum´n´bassu. Pod jménem Aquarius vydal spoustu materiálu na labelech LTJ Bukema (např. „Drift To The Centre/Waveforms“ – 1995 a „Dolphin Tune/Aquatic“ – 1996) a stále častěji byl oslovován jako remixér – o spolupráci ho požádali Attica Blue, Therapy?, Dr. Octagon, Bjork, David Bowie, Everything But The Girl a spousta dalších. Netrvalo dlouho a o Photeka se začali prát velké gramofirmy. „Konkurz“ nakonec vyhráli Virgin Records, jehož sublabelu  Science Records se v roce 1996 upsal.  
Na Science se Rupert uvedl ípíčkem The Hidden Camera (1996), následovaly  „Ni-Ten-Ichi-Rye“ a album „Modus Operandi“ (1997). Nový leader inteligentního drum´n´bassu a jedno z nejúžasnějších elektronických alb všech dob byli na světě. Na „Modus Operandi“ se Photek soustředil hlavně na minimalistickou kompozici, detailní programování bicích a tahle přednost mu je vlastní dodnes. Rok na to vychází další album „Form & Function“ – kolekce Parkersových ranných singlů a remixů doplněná o dva nové tracky. Po tomhle kousku už o Rupertových vysokých skladatelských kvalitách nikdo nepochyboval a díky všudypřítomnému brilantnímu zvuku bicích získal přezdívku „Mistr beatů“. To ale ještě nikdo netušil, s čím přijde příště.

Album „Solaris“ někteří skalní junglisti absolutně nepobrali. Parkers se na něm vrátil ke svým hudebním kořenům, oslovil housovou legendu Roberta Owense a nahrál desku plnou oldschoolového housu, „filmových“ tracků a jen špetkou drum´n´bassu. Skladba „Mine To Give“, kterou nazpíval právě Owens, se stal megahitem a v USA se vyšvihl na první příčky tanečních hitparád.       
Parkersova muzika vždy zněla trochu filmově a tak nebylo žádným překvapením, že se na něj stále častěji začali obracet lidé od filmu a televize. Najednou bylo nabídek ke spolupráci tolik, že se musel přestěhovat i se svou dánskou manželkou (filmovou režisérkou :) do Los Angeles. Photek má na svědomí třeba hudbu k Bladovi, Matrixům a dokonce i k nějaké hře na Playstationa. No nemá toho málo, co.. Navíc se konečně opět věnuje svému labelu Photek Records, na kterém by měl na podzim vydat nové album, a do toho ještě stíhá produkovat popové a hip hopové superstars. Super, aspoň do nás MTV bude občas tlačit i nějakou kvalitu… 

Tvůj vysněný open air?
Rád bych viděl sebe, Mary J Blidge a Nase, jak společně hrajem na hoře Fuji.

Tvůj nejhustější festivalový zážitek?
Vyloženě hustý historky nemám, ale být zaplácený až za ušima, to se mi už stalo taky.

Jak vypadá tvoje živé vystoupení?
„Roll out some beats and present some new hot shit.“

Proč jsme o tobě tak dlouho neslyšeli? (Mám na mysli drum´n´bassovou produkci..)
Probuď se! V září jsem jako SPECIAL FORCES vydal „THE END“ a „WHAT I NEED“, teď v dubnu ještě pod stejným pseudonymem single „SIDEWINDER“ a na cestě je album. Taky pracuju na drum´n´bassových remixech svýho celýho hip hopovýho materiálu. Můj nový PHOTEK singl na DO OR DIE „WE GOT HEAT“ je taky d´n´b remix.

Na čem momentálně pracuješ?
Na svým albu. Dělal jsem na pár filmových projektech a televizních šou. Taky jsem založil nový label DO OR DIE Records. K PHOTEK RECORDS jsem vzal TEEBEEho. Jeho první singl na týhle značce, LIFE-CONTINUE, vyjde 26. června.  Je super, že s labelem spojil síly. Pak ještě skládám a produkuju tracky pro umělce na mým novým vydavatelství a produkuju popiny.

Tvoje top5?
Aktuální d´n´b:
1) Photek  //  ‚We Got Heat‘ //   Photek/Do or Die records
2) Rufige Kru  //  ‚Terminator (Danny c remix)‘ //  Metalheadz
3) Dillinja  //  ‚This is a warning‘  //  Valve
4) D'Caro  //  ‚Don't look back‘  //  Photek records
5) Photek  //  ‚Babylon (unreleased mix)‘  //  Photek records

Nejlepší tracky vůbec:
Nude Photo – Derrick May
Anything can happen – Guy called gerald
A love Supreme – John Coltrane
Running away – Roy Ayres
We got Heat – Photek

 

im cyber