EXKLUZIVNÍ INTERVIEW // MARCUS INTALEX

K mnoha novinkám na našem webu se přidává další. Pravidelně si budete moci přečíst rozhovor s hlavní hvězdou parties Bush, které probíhají každý měsíc v klubu Roxy. První obětí se stal výborný britský producent Marcus Intalex, jehož set si určitě většina z nás bude hodně dlouho pamatovat. Pří­jemné čtení!


13. 10. 2006, publikoval saiha

Ptala se: Saiha
Foto: Sweg

 

Ahoj. Tak jak se ti hrálo?
Jo, bylo to fajn.

Hrál jsi tu před třemi a půl roky…
To je možné. Ale vůbec si to nepamatuji, je to strašně dávno.

Těšil jsi se sem?
Jasně, i když jsem teď trochu zaneprázdněný. Nejdřív jsem nevěděl pořádně kam jedu. Dozvěděl jsem se to vlastně až před týdnem. Minulou noc jsem hrál v Oxfordu až do čtyř do rána, pak jsem musel řídit tři hodiny do Manchesteru, takže to už bylo sedm ráno a v devět jsem musel odjíždět na letiště, tudíž jsem trochu utahaný. Ovšem to je součást práce, musíš se přes to přenést, ale je to dobrej job.

Znáš Prahu, měl jsi čas obhlídnout si nějaké památky?
Bohužel ne, jsem tu podruhé, pracovně, opět zůstávám jen na jeden den.

Chápu. Takže žádný čas na prohlédnutí památek apod.
Samozřejmě bych si chtěl udělat čas, ale dokončuji teď album, jsem stále ve studiu,  mám spoustu úřadování. Prostě přijedu domů a zpět do práce. Dokonce i v neděli.

Dobře. Tím jsme se dostali k hudbě, začínal jsi jako houseový DJ, jak došlo k přechodu k drumandbassu?
Ano, dejme tomu, že jsem zahájil kariéru housem. Styl jsem nezměnil, začínal jsem v roce 1989, když se všude hrál house, drumandbass neexistoval. A v podstatě jsem následoval vývoj. Hudba se začala rozvíjet do mnoha směrů, šel jsem prostě cestou, kterou jsem cítil, byly to basové linky, začátky breakbeatu, prostě drumandbass byl ten směr, kterým jsem chtěl jít, vybral jsem si ten zvuk, protože mi přišel zajímavější.

První byl tedy DJing, kdy přišla myšlenka vlastní tvorby?
V zásadě život v Manchesteru, jeho zvuk. Zřejmě to byl raný zvuk drumandbassu. Nebo jak to dříve nazývali ‚,hardcore jungle music‘‘. Nebyly tu žádné kluby, nic. Takže v podstatě jako DJ jsem nemohl hrát na tolika akcích, protože vlastně nebylo kde. Tudíž začneš přemýšlet jak jinak „dělat v hudbě“. Pracoval jsem ve vinylshopu a další věc, kterou můžeš provozovat, když nemůžeš dělat DJe, je, že jdeš do studia, naučíš se, jak na to, a začneš sám tvořit hudbu. Ale zase tu nebyla místa, kde to pak pouštět. Takže to byla jediná možnost kam vkládat energii.

Kdybys byl nucen vybrat si pouze jedinou věc, byl by to djing nebo vlastní tvorba?
Kdyby ses mě zeptala dříve, preferoval bych djing, ale teď jsem prostě šťastnější doma v klidu, bez zbytečných starostí. Jednoduše sedět ve studiu a užívat si skládání hudby sám pro sebe. Hlavní, proč to dělám, je, že se v té hudbě realizuji. Když se to ostatním líbí, je to dobře, ale snažím se nenechat se tím strhnout, nechci, aby to moji hudbu nějak ovlivnilo. Abych začal dělat líbivé věci jenom proto, že to lidé chtějí. Ale bohužel se to u někoho stává. Jediné tracky, které jsem dokončil, byly ty, do kterých jsem opravdu vložil sebe. Nepíšu dost hudby, ale trávím hodně času ve studiu, hraju si tam, hledám nové nápady. Nikdy nechci, aby byly dvě věci v něčem stejné. Hodně si toho pocitu při tvorbě hudby užívám.

Kde bereš inspiraci?
Posloucháním jiné hudby, kdybychom se bavili tedy o hudební inspiraci. Všeobecně řekněme je to hudba. Mám rád spousty různých hudebních stylů, hudbu která je něčím náročná, vyzývavá, zajímavá, nepředvídatelná. Věnuji pozornost mnoha hudebním stylům, kterým bych třeba před deseti lety nedal šanci. Musíš se otevřít různým nápadům, různým uměleckým směrům. Celkově si teď užívám mnohem více věcí než dříve. Divadla, chodím do muzea. Když prostě stárneš, začneš dělat tyhle věci. Začneš stavět své nápady i na jiných druzích umění, čerpáš inspiraci z jiných lidí. Můžeš si říct: „Tenhle týpek vsadil strašně moc peněz, ale dělá fakt zajímavou věc.“‘ nebo něco podobného. O tom to je. No ale když se bavíme hudebně, o jednom stylu hudby, který mě fakt bere, z elektronické hudby mám rád hodně druhů houseu a techna. Strašně moc věcí, které mě zajímají. Baví mě to, co dělám teď, ale zároveň bych si moc rád udělal pro sebe nějakou houseovou věc. Je to zřejmé, protože jsem vždycky house miloval. Možná až dokončím album, na kterém teď pracuji, tak si dám nějakou přestávku v tvorbě drumandbassu a zkusím stvořit něco jiného. Dělám pořád to samé po tolik let. Nemůžu říct, že by mě to začalo nudit, ale chce to osvěžit se něčím netypickým. Je to trochu podivné, že zrovna teď bych chtěl na chvíli změnit styl života, ale myslím, že teď bych se měl prostě zarazit a napsat něco absolutně odlišného. A když bych viděl, že ta hudba nemá náboj, vrátil bych se zpět k drumandbassu a v jiném období bych zase zkusil udělat něco úplně jiného. Musíš odpovídat stále na nové výzvy.

Naznačil jsi tedy, že máš své oblíbence a inspirátory v houseu i technu, když se vrátíme zpět ke zlomenému beatu, kdo by to konkrétně byl tady?
Tak zřejmý je Calibre a myslím, že kdybych s ním neudělal tolik věcí, už dávno bych nechal drumandbassu.  Je typ člověka, který mi pomáhá. Ale samozřejmě se tu připojuje spousta zajímavých lidí. Mám rád Breaka, ten je docela zajímavý. Ne docela, ale hodně.  S Klutem jsem pracoval ve studiu, to bylo super. /delší pauza/ Já teď nevím, je tu moc lidí, kteří stojí za pozornost. Prostě se nekoukám stále po těch samých lidech.  V posledních letech se úroveň hodně zvýšila. Jednoduše každý týden najdu někoho. Každopádně mám rád, co dělá třeba D-Bridge. Když máš prostě svůj zvuk, uděláš něco, co tu ještě nebylo, tak to je pro mě znak kvality.

Zmínil jsi spolupráci s Klutem, v roce 2004 jste vyprodukovali společný track s názvem Make a Stand, jak se ti s ním tvořilo?
Jo, já si nemohl vzpomenout, jak se to jmenovalo. /smích/  Spolupráce byla fakt jednoduchá, uvolněná. Na pár dnů jsem pobyl u něj doma, asi tak tři to byly. Vzal jsem svůj notebook, pár samplů, provedli jsme nějaké náčrty, jen si tak hráli, nic zásadního, jen nápady. Prostě sampl tady, sampl tam. Pak jsme našli záblesk, byla to jedna malá smyčka, nic jiného. Dali jsme to do Kluteova počítače a věci najednou začaly fungovat. Přidal tam smyčce.. fakt to bylo jednoduché, když udělal něco, co se mi líbilo, řekli jsme si: „Jo, to je dobrý, to tam dáme.“ Nemuseli jsme o tom ani moc přemýšlet. Takže zvuk toho tracku vznikl vlastně během jedné noci a to je obecně zvuk dobrého tracku. Kdyby to trvalo dva tři týdny, tak by to nebylo ono.

Od konce srpna je venku 21. kousek tvého labelu Soul:R, EP Refreshed. Tak nám o tom něco pěkného řekni. Proč by si ho lidé měli koupit?
To by nemělo být na mě. Prostě jak jsem řekl, dělám hudbu kvůli sobě. Když skládám, tak si to užívám, nemůžu jít do studia jen s tím, že chci zachránit taneční scénu. To prostě nejde, neměl bych z toho potěšení. A když z toho nemám potěšení, tak je to jakoby track nebyl hotový. V podstatě celé Refreshed je o tom, „je mi jedno, jak se to bude líbit“. Stejně jako je to ovlivněno tímhle zvukem a jiným. Ovlivněno detroitským technem, které je hodně originální. Tahle hudba je pro mě nejvíce inspirativní. Obdivuji lidi jako Derrick May a Kevin Saunderson. Takže tohle EP je takové moje malé díky těmhle pánům. Taky proto mám rád skládání hudby, protože je to něco, co mě připomene, stejně jako tyhle chlápky. Proto jsou tím, čím jsou. Stejné je to i s tím, když hraju na parties. Prostě si to užívám, hraju jen tam, kde chci, třeba i na místech, kde by mě nikdo neočekával a snažím se hrát nejlíp, jak můžu. I když tedy nemyslím, že jsem dneska hrál moc dobře.

Určitě nebudu sama, kdo si bude myslet pravý opak…
Milé slyšet, díky.

Už tě nechám odpočinout. Můžeš na závěr něco vzkázat  čtenářům ShadowBoxu?
Cože je to za stránky? Shadowbox… to já se pak kouknu :-) OK. Stůjte si za svým. Věřte v to, co děláte. Nedovolte nikomu, aby vám to znemožnil. Užívejte si to, co děláte. Já jsem hodně šťastný za svoji práci. Nejsem nejlepší DJ a nedělám nejlepší hudbu, ale jsem spokojený. Když z něčeho přestanete mít potěšení, přestaňte s tím.

Fajn. Tak díky moc za rozhovor a trpělivost.
Taky díky.