text: ill_eel
Danism – Come To You (Nu:Tone remix) /
Logistics – M.U.S.I.C. _ Brand.Nu (BRANDNU003)
Nu:Tonova značka po delší odmlce nabízí typicky liquid funkový a typicky kvalitní vinyl, jaký se dá ostatně od bratrů Greshamů čekat. Nepochybně známější Dan si zremixoval track Come To You vlastního housového projektu Danism a výsledek je přesně takový, jako když Nu:Tone zremixuje housový track:-). Promakaný od první do úplně poslední vteřiny, od hlavního až po ten nejnenapádnější zvuk. Víc snad ani nepotřebujete vědět. Snad jen, že přední roli tu hraje piáno, typický liquid funkový beat, subbasa a vokál „Tell Me How You Do It To Me.“ S flipem jeho bráchy Matta je to snad ještě jednodušší. Nad jeho M.U.S.I.C. se snáší velký opar, který dělá z tohohle jinak tradičního liquid funku velmi deep a působivou záležitost, která potěší všechny příznivce Together, Replay a dalších jeho skopičin.
Fresh + Adam F – When The Sun Goes Down (original / remixes) _ Breakbeat Kaos (BBK005, 005R)
Adam F je zvláštní člověk. Když už se zdálo, že
s drum'n'bassem končí a zůstane u hip hopu, vydal d'n'b remixy skladeb ze
svého alba KAOS a založil společně s Freshem label Breakbeat Kaos. A tak
se kromě dobrého hudebníka stal i dobrým obchodníkem a jak ukazuje i na
novém, po peckách jako T-10, Dalicks nebo Submarines poměrně překvapivém
singlu, i obstojným zpěvákem. Produkci si vzal na starosti starý dobrý
lišák Fresh, jehož produkční vyzrálost a flexibilita je čím dál tím
markantnější. Tahle dvojka spojila síly a vytvořila ryze letní hit, který
bohužel přichází lehce s křížkem po funuse (pořád lepší, než kdyby
vyšel v lednu). When The Sun Goes Down je jedním z nejmuzikálnějších
kousků, co za poslední dobu vyšly. Už ze začátku se rozeznívá latinsky
znějící piáno společně s perkusivním doprovodem. Když se k tomu
v prvním breakdownu přidá i Adamův lehce r'n'b vokál, kytara, flétna a
další nástroje, je o zábavu a velmi živě znějící zvuk postaráno.
Všechno ostatní, tedy beaty, basa a doprovodné zvuky jsou také naprosto
v pořádku. Nečekejte ale nějaký hladký průběh tracku. Fresh je Fresh, a
tak nás tu čeká hodně změn, breakdownů a různých hravých pasáží. Až
je toho možná moc. Přesto je ale tahle skladba více než příjemným
osvěžením v současné (clownstepové) nadprodukci. Jak už jsem psal na
začátku, Adam F je i dobrým obchodníkem, a tak se rozhodl vydat i remixy
téhle potenciální hitovky. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby ty remixy
nebyly tři a ještě k tomu takřka zbytečné. Jen probůh doufám, že se
Adam F nerozhodne následovat šílence typu Ray Keith nebo Danny C a nenechá
When The Sun Goes Down pohřbít tisícem stejných (zbytečných) remixů.
Vybral si tedy autora jednoho z nejhorších d'n'b remixů všech dob,
Dillinju (všichni máme v paměti zoufalou předělávku
Different Drum), producentsky poněkud neaktivní dvojici Origin
Unknown, a také producentsky velmi aktivní trojici z Cambridge,
Commix. Pokus prvního jmenovaného dopadl podle
očekávání (špatně). Těžko říct jak dlouhý čas strávil Dillinja nad
tímto remixem, ale já bych to netipoval na víc, než pět minut. Prostě si
vzal titulní motiv, šup tam s rozlámaným breakem (asi jediné pozitivum
tohoto mixu) a k tomu naprosto dementní basa (hláška „fuckin' remix“
z nájezdu je opravdu namístě). Chjo. Kdyby bylo na mně, dal bych do prodeje
jen 12'' s originálem a remixem Origin Unknown. Těm se totiž narozdíl od
Dillinjy poměrně povedl kompromis mezi melodickým intrem a taneční
energií, čímž se jejich remix stává vítanou pomůckou na rozhýbaní
každého parketu. Největším zklamáním je pro mě remix Commix.
Producentská trojice, která poslední dobou vydává jeden dobrý track za
druhým, se tentokrát moc nepochlapila. Jejich remix je průměrný liquid
funk, který začíná nevtíravou ploškou, pokračuje už dostatečně
známým breakdownem a dál jede jako by nic s kytarou, zívající subbasou a
časem se přidá vokál, který v kontextu doprovodu ztrácí naléhavost
z originálu. Škoda. Tohle sice nemůže nikoho urazit, ale zároveň ani
nikoho odrovnat.
Jammin – Kinda Funky (Shimon Remix) / Go DJ (Zinc Remix) _ Bingo (BINGO019)
Existuje opravdu málo producentů na d'n'b
scéně, kteří jsou tak aktivní jako Zinc. Vedle toho, že vydává poměrně
dost singlů, stíhá produkovat i pomalejší tracky (viz. loňské album
Faster) a v neposlední řadě je také výborným DJ. Pokud ho ovšem
srovnáme s většinou takto (hyper)aktivních producentů, tak tu můžeme
vidět jeden rozdíl a tím je vyrovnaná kvalita jeho skladeb. Pravda, Zincovy
tracky nepatří mezi nejsložitější, ale ze současného britského
tanečního mainstreamu vyčnívají poměrně výrazně. Jestli si teď
myslíte, že tu jen tak plácám o Zincovi, i když áčko udělal Shimon, a
tak by měla být řeč především o něm, nemáte úplně pravdu. Člověk,
který je podepsán pod originály těchto skladeb, Jammin, je totiž aliasem,
ano, Zinca. Ovšem zatímco originály se daly zařadit do temnější breakbeat
garage, remixy jsou už čistý taneční drum'n'bass. Nic víc, nic míň.
Shimon si vzal k srdci název Kinda Funky a vytvořil rozjetou funky taneční
záležitost, která musí zafungovat snad všude. Ze začátku slyšíme
útržky funky samplů doprovázené důvěrně známým vokálem
z garážového originálu. Hlavní pasáž je pak pořádně rozjetá a nikoho
nenechá na pochybách, že tohle je ten pravý Bingo sound. Skoro totéž se
dá říci o flipu. Zinc totiž použil opět stejné ingredience a ono to
opět funguje, i když v menší míře než u jeho největších hitů.
Přestože jsme tyhle breaky i skákavou basu slyšeli od něj již mnohokrát,
tohle se prostě zase povedlo. Jediným problémem tohoto čistě
dancefloorového vinylu je strojovost, s jakou byl vytvořen. Narozdíl třeba
od Steppin Stones mě tahle deska nechala chladným a i když se jí kvality
nedají upřít, nejedná se o úplně top zboží.