Recenze // Shapeshifter / ESS / Subwave

Onehdá, při diskuzi okolo placek kdosi utrousil: „Jak že je to starý, z loňska? Tak to už je oldschool.“ V návaznosti na toto odvážné tvrzení, které nás tehdy slušně rozchechtalo vznikly i nynější recenze. Těmi vás totiž provedou oldschooleři jak z videa, samotní Tři veteráni. Více čtěte pod nadpisem…


4. 9. 2008, publikoval ahz

text: ahZ

Shapeshifter – One / D.Bridge remix
Brand Nu (BRANDNUX01)

„Chce to dovýzt nějaký liveacty,“ zamyslel se Servác a usmál se na Pankráce, potěžkávajíc bezedný měšec, který dostal od podivuhodného mužíčka s fajfkou. Není se čemu divit, kvalitních liveactů dostupných uchu i promotérově keši v české kotlině je na drumandbassovém poli pomálu. V roce, kdy se na taškařinky v živém provedení definitivně vyprd Tony a jeho kumpáni z elektro města nad Temží, jež jako jedni z mála měli na Servácem zamýšlený typ projevu náběh, vyšel na britském trhu singl od novozélandské party Shapeshifter s názvem Bring Change. Navenek to mohlo vypadat, že jde o jakousi nadějnou partičku hobíků, ovšem to už tahle pětičlenná banda študovaných hudebníků z Nového Zélandu měla na kontě dvě regulérní alba. To třetí, ze kterého je i One, dostalo název Soulstice a na Zélandu za něj fanoušci solí vatu jak oteklí. Po poslechu singlu One vám musí být jasné, že tohle je v záplavě průměrných liquidních pokusů lahůdka za všechny prachy. Prostě písnička jak vyšitá do komerčních rádií, s nápadem, vývojem a zvukem. Vyhlašuju hon na Serváce nebo toho zakrslýho pidimužika, protože Shapeshifter jsou přesně to, co Evropě chybí. Ale zpět do české reality a ještě lépe, k béčkové straně desky. Tam rotuje remix od D.Bridge, kterýžto ubral zpěvů, zpevnil basu, emo vyhnívačku skrývající se v originále uprostřed skladby přilepil na začátek, vystlal jí pořádnou basou a tak celkově vyházel liquidní cukrbliky, krom zásadního klavíru. Emo nádech tedy zůstal, ale track získal tak nějak pojítko se zemí, takže už tolik nepoletuje jako áčko. Kdo by to u D.Bridge čekal, že pánové veteráni.


Electrosoul System – In The Place / After Hours
Brand Nu (BRANDNUX02)

„Neblázněte kluci, co kdybychom radši jeli k vodě, na ryby, a tam se budem celej zbytek života válet.“ pronesl zasněně Servác. „Vždyť to můžeme,“ zvolal Pankrác a plácl se do zátylku, kde ho pozlobila jedna z všudypřítomných much, dodaje, „a Bimbác nám k tomu nabrnkne pěknou muziku a kopu jídla a pití. O kouření se postarám, s dovolením já.“ a spiklenecky mrkl na Bimbáce. Ten zbystřil a jeho oči se blýskly potutelnou jiskrou. Seskočil z vozu, zvolaje: „A teď chci neokoukané a vtipné samply, chááá!“ zazubil se na celé kolo a prsty pohladil struny malé harfičky stejně důkladně jako Andrew Barlow své jehňátko. „A ještě nenápadnou gradaci a střídmý rytmus, chááá!“ Znovu se rozezněl líbezný zvuk prazvláštního daru…


Takhle by to možná vypadalo, kdyby se pánové veteráni na křižovatce rozhodli, že se budou po zbytek života válet. Je nasnadě, že by muzika šikovného Rusa s producentským průjmem byla k jejich chillu více než adekvátní. In The Place i After Hours spojují přesně ty atributy, jež Bimbác nabrnknul. První jmenované dominuje poměrně originální basová linka klesající až pod podlahu s typickým ESS zvukem tvořící s jednoakordovou klavírní hrou zajímavou a milou harmonii – ideální pro ono Pankrácovo kouření po chutném pikniku. Kdepak Pankrác, ten má pod čepicí! After Hours je pro tři veterány skladbou tanečnější, doporučuje se hrát až po několikeré lahvi toho nejlepšího bílého. Funky basa a vrzavé zvuky jak ze Samorosta dokresluje klavírek a příčka a celkově vytváří vtipnou kompozici. Ještě mě tak napadá, že by neznělo vůbec špatně, kdyby se obě strany smíchaly v jednu. Chlapi, tady nemá smysl se handrkovat – jede se k vodě!


Subwave – Think / Indigo
Shogun Audio (SHA021)

Paprsek ranního slunka už notnou dobu pral do Pankrácova zpoceného a zarudlého zátylku. Usnul ve voze, na kozlíku, jak jinak u řeky než „na pradlenu“ a kupodivu směrem na východ. Neúprosný žár začal způsobovat bolest hlavy tak nesnesitelně, až ho probudil. Bylo mu jasné, že musí promptně do stínu, kam se odbelhal s velkou těžkostí. „Co jsme to včera, k sakru vyváděli?“ lovil v paměti tupé střípky večerního bujarého veselí, zatímco třesoucíma se rukama velmi obezřetně sundaval z pod klobouku picollo a camelky. Lokl si. Vzpomínky se se začaly zaostřovat.

Objevila se v nich postava, ne nepodobná Bimbáci, kterak řve na celé kolo: „S těmadle cajdákama už děte do háje kamarádi, já mám teďka pěkně nakoupíno a chci nějakej newschoolovej digitál, na funky basu už vám víte co!“ a neurvale strhnul brandnu:x výlisek z gramofónu. Do hrobového ticha doposud rozjařený Servác schlíple zahlásil: „No tak kluci, tohleto mi nedělejte, tyhle nárazy mi nedělaj dobře.“ Nicméně hned vzápětí se jeho tvář počala rozjasňovat. Mohl za to krátký minimalistický nájezd áčka s názvem Think, který Bimbác položil na talíř. Následný drop pak dokonal dílo zkázy. Průzračný zvuk, který Servác tak dobře znal právě od mistra Shoguna způsobil, že sebou začal švihat jako správný ještěr. Téměř neznatelné posuny basové linky umocněné digitálním cvrlikáním a jednoduchými perkusemi uměl ocenit.

„Jau!“ Pankrác leknutím vyskočil ze svého ranního chillu. Zasnil se natolik, až mu ruka s neodkleplou camelkou nemilosrdně klesla na obnažené lýtko. Jeho ucho zaregistrovalo kašel a pohyb u gramofonu: „A béčko sem si nechával na teď, to totiž přesně odpovídá mojí zlomený náladě, brýtro kamaráde, máš tam ještě kávičku?“ zachroptěl Bimbác a poslal tam Indigo, jehož polámaně zadumané atmo se rozlilo po hladině řeky. Kocáb se hned jevil býti snesitelnějším.